lizzyzoutewelle.reismee.nl

Hermitage, Swan Lake, Moskou

Hallo allemaal,
Hier een verhaal over de laatste paar dagen in St Petersburg en Moskou.
Ik ben naar de Hermitage geweest. Aan de eind van de hoofdstraat is een plein waar het winter paleis staat van Peter de Geweldige. Het Paleis hebben ze ingedeeld als museum, De Hermitage. De weg er naar toe was wat lang en het was erg koud, het sneeuwde Het museum is erg groot en bij de ingang was het erg druk. Alleen viel dat alles mee, ik had regelmatig een grote zaal voor mijn zelf. Liep je daar in je eentje door een inmens grote balzaal. Indrukwekkend. Ik vond het begin al helemaal geweldig. Super brede hoge trap op met een geweldige schildering op het plafon en goud/wit gedecoreerde muren. Ik heb weinig met museums, ik ben meer van de (oude) architectuur. Ik vind de intrieuren en de leefstijl van vorsten/koningen in kastelen en paleizen ontzettend mooi.

De Hermitage heeft drie etages en als je alle goed wil bekijken heb je denk ik wel een paar dagen nodig. Ik ben vooral op de tweede etage geweest. Waar veel kamers waren ingericht zoals vroeger het paleis er uit zag. Er waren ook veel zalen met kunst uit Egytpe, Italie enz. Maar daar heb ik bijna niet naar gekeken. Ik was vergeten nieuwe batterijen mee te nemen voor mijn camera. Die hield er dus halverwege mee op. Zonde, gelukkig kon ik hem nog af en toe aanzetten om 1 foto mee te maken en dan weer snel uitzetten. Na twee uur rondgelopen te hebben heb ik eerst maar eens een bakje thee gedronken om vervolgens weer rond te lopen. Na een tijd was ik het zat. Ik ben er vanaf 10.30 t/m 15.30 geweest, best lang vond ik zelf. Daarna terug gelopen naar het hostel, en het was nog steeds erg koud.


Dag 1 met de Vodkatrain groep 16-04-2012 St petersburg

Vandaag voor het eerst met de metro gegaan. Ik moet zeggen het metro systeem werkt prima en is makkelijk te begrijpen. Ik ben als eerst naar St Peter and Paul Fortress geweest. Een groot fort aan de rivier, met een kathedraal en een gevangenis. Die heb ik ook bezocht. Van de gevangenis was ik niet heel erg onder de indruk. De cellen waren vrij groot en werden meestal gebruikt als 1 persoon cel. Soms als bv tijdens een grote revolutie veel mensen waren gearresteerd zaten er twintig mensen in een cel. Na de gevangenis naar de kathedraal geweest. Vrij kleine kathedraal, opzich mooi versierd met overal grote tombes. Hellaas stond een deel in de steigers, bij het altaar. Het is gebouwd tussen 1712 en 1733 en is het oudste en de eerste landmark in St Petersburg. Hier zijn de meeste vorsten begraven. Zoals St Peter en Nicolas II. Daarna heb ik nog een stuk aan het water gelopen voordat ik bijna aan de haak werd geslagen door een zwerver die aan het vissen was en niet erg oplette. Over de brug gelopen terug naar het centrum. Het waaide nog steeds erg hard. Langs de summer garden en palace gelopen, dit was alleen niet open. Door gelopen naar de Curch of our Saviour of spilled blood. Daarna naar binnen geweest super mooie kerk. Alles is mozaïek, geen enkel hout is in deze kerk gebruikt. Ik heb hier aardig wat tijd door gebracht en veel foto’s genomen. Ondertussen was het ook weer gaan regenen en ben ik via de metro weer terug gegaan naar het hostel.
Terug in het hostel gewacht tot het 5 uur was. Want op die tijd had ik de pre-peperdure meeting met vodkatrain. Als eerst ontmoette ik onze honcho Olga. Een honcho is een lokale gids. Dus in elke stad die we aan doen is er een lokaal iemand die ons begeleidt. En daarna kam iedereen van de groep binnengedruppeld. We zijn met zijn achten, zes mannen en twee vrouwen, klein groepje dus.
Groep bestaat uit:
Tom en Kay uit London, 19 jaar en houden enorm van uit gaan, hebben al heel wat meegemaakt. Kay spreekt ook goed russisch!
Charlotte en Richard, zijn rond de dertig en op huwelijksreis.
Alex komt ook uit London, zelfde leeftijd als ik, voor het eerst lang en alleen op reis.
Sam is de jongste (18) uit Sydney, ontzettend slimme jongen, heeft iets met getallen en enorm veel humor!!!
Allan komt ook uit Sydney, leuke spontane gast boven in de twintig.

Nadat we wat formulieren hadden ingevuld, nog even wat spullen verzameld en we gingen op pad. Het was nog harder gaan regenen. We zijn eerst bij de Russische fastfood restaurant geweest. Iets typisch Russisch zijn pannenkoeken gevuld met van alles, hartig en zoet. Was wel lekker. Daarna zijn we naar een lokale pub geweest. Daar hebben we toch aardig lang gezeten, ik ben om half twee samen met Charlotte en Richard terug naar het hostel vertrokken. Iedereen (behalve ik dan) heeft in ieder geval 1 lokaal biertje geprobeerd. Je kon ook kannen met 4 liter bestellen en er stond een waterpijp zonder Tabak op tafel. Het was echt enorm gezellig, enorm veel gelachen.


17-04-2012 St Petersburg

Vandaag lekker rustig aangedaan s’ochtends. Ik werd al vroeg wakker maar ben lang blijven liggen. Uiteindelijk gaan douchen en ontbijten. Tot mijn verbazing zaten Charlotte en Richard ook al in de keuken. Even gezellig gekletst en afgesproken om in een uurtje te vertrekken. Dat werd half 12, samen met Richard, Charlotte, Allan en Alex op stap geweest. Allan en ik zijn hier het langst, Allan zelfs langer dan ik. Dus we hebben de anderen rond geleid en dingen vertelt over de stad. Ze zijn met zijn allen in de church of our Saviour of spilled blood geweest en ik stond buiten te wachten. Het is vandaag weer extreem koud, veel wind en regenachtig. Daarna zouden we met iedereen op het plein bij de Hermitage ontmoeten, om vervolgens met zijn achten naar de Isaac’s Cathedral te gaan. We hebben hem niet van binnen bekeken allee van buiten en we zijn 263 trappen op geklommen voor het uitzicht over de hele stad. Was erg mooi. Daarna in een leuk cafe wat gaan drinken en het weer warm proberen te krijgen. De rest van de groep gingen samen met Olga naar het Fort waar ik gisteren ben geweest. Terug naar het hostel dan maar om verder te gaan met het reisverslag en de foto’s up te loaden. Ik wist dat ook Sam in het hostel was, dus ben hem uit eindelijk gaan opzoeken en samen hebben we boodschappen gedaan. Een hele ervaring. Het was erg duur, dus we probeerde de goedkoopste dingen te kopen en ook de goede. Alles is natuurlijk in het Russisch, dus probeer dan maar de juiste smaak chips uit te zoeken. Een pot duo penoti pasta kost al snel 8 euro. Verschrikkelijk. Uiteindelijk een paar zaken chip, een fles water, brood en appels gekocht voor net iets meer dan 8 euro. Helaas niet iets kunnen kopen voor op brood, want zelfs een kleine pot jam is al 4 euro.

We zijn maar met zijn vieren uit eten gegaan, Olga, Alex, Allan en ik. Naar een restaurant waar ze eten serveerde uit Georgia. Een traditionele kaastaart gegeten. Super lekker en daarna als hoofdgerecht een zalm. Het was erg gezellig ondanks het maar een klein groepje was.


Swan lake 18-04-2012 St Petersburg

Vandaag eerst rustig aan gedaan en mijn tas gepakt. Om 12 uur ingecheckt en de rest van de dag in het hostel rondgehangen. De rest van de groep ging naar de Hermitage. Ik vond het wel lekker zo’n dag niks doen. We hadden om 16.00 afgesproken om daarna met zijn allen te gaan eten, alleen had niet iedereen dat begrepen. Iedereen kwam pas tussen 18.00 en 18.30. Ik had ondertussen echt enorme honger. Nadat iedereen was omgekleed gingen we richting het theater. Onderweg nog snel even wat broodjes gehaald. We gingen naar Swan Lake. Je kan natuurlijk niet naar Rusland geweest zijn zonder een balletstuk gezien te hebben. Ben nog nooit eerder naar een ballet geweest. Ik vind het in het begin oersaai, maar ik heb me wel aardig kunnen vermaken. In het beginscène struikelde prins over zijn eigen voeten wat natuurlijk een mooie opening was. Ik was meer geïnteresseerd in het orkest dan de dansers. Er waren 4 act’s, die soms wat lang duurde. Het verhaal was al snel duidelijk. Ik weet niet of jullie weten hoe het verhaal gaat, voor de gene die het al weten sla gerust dit stuk over:
Prins werd 21 jaar. Gaat jagen, ziet de zwanen van het meer, tovenaar heeft de vrouwen betoverd zodat ze zwanen over dag zijn en s avonds mensen. Prins wordt verliefd op een van de zwanen,Odette. Van de koningin moet de prins een meisje kiezen om te trouwen. Dan komt de evil tovenaar met zijn dochter, die er precies zo uit ziet als Odette. De prins kiest haar maar komt er dan achter dat het niet Odette is. Ze vechten en het eindigt allemaal goed. De vloek word opgegeven en ze leefde nog lang en gelukkig. Dit allemaal duurde drie uur. Ik vond het opzich leuk om zo’n klassieker te zien.
Daarna zijn we terug gelopen naar het hotel, maar we hadden nog steeds erg honger dus op naar de Burger King. Zo die hamburger heeft nog nooit zo goed gesmaakt. Daarna naar het hostel om de spullen op te halen en met een busje naar het treinstation. We zijn met zijn achten wat precies goed uit komt met de cabines in de trein. Er zijn vier bedden in een cabin. Het is ontzettend klein, vooral met al die grote rugzakken maar na dat we onze spullen eruit hadden gehaald en alle tassen hadden weg gestopt kon je al wat meer bewegen. De bedden zijn vrij hard en smal maar ik moet zeggen dat ik best lekker heb geslapen. Ik werd af en toe wel wakker als de trein remde of veel geluid maakte.


Moskou 19-4-2012
Na een fijn ontbijt in de trein, het is net kamperen. Het zakmes heb ik al flink vaak gebruikt!! Net uitgestapt kwamen onze honcho Anna tegen. We moesten helaas met de metro naar het hostel. De metrogebouwen zijn super mooi maar het is super warm en met de zware tassen echt geen pretje. Ik was blij dat we bij het hostel waren. Het was geen tijd om te rusten, we gingen gelijk op pad. Anna had heel veel gepland. Ze liet ons van alles zien en vertelde er veel bij. Aantal belangrijke gebouwen gezien en toen naar het rode plein en het Kremlin. We zijn ook naar de church of Christ of Saviour Geweest. Super mooie kerk mocht er alleen geen foto’s maken binnen. Na een lunch bij de subway naar het hostel gegaan om in te checken. Daarna heerlijk relaxed in het hostel films gekeken. We zijn later met zijn allen naar de Elephant geweest, een restaurant/bar vlak bij het hostel. Binnen een no time stonden er twee 3 liter buizen gevuld met bier op tafel. Daar hebben we ook gegeten en later drinkspelletjes gaan spelen. Het sloot om 12 uur dus op naar de volgende bar. Daar kon ook gedanst worden. Echt enorm gezellig en super leuk. Nog een rus ontmoet die vodka ging uit delen. Hij werkte bij Cirque del soleil als jongleerder. Ik had geen druppel alcohol op maar wat was het gezellig.

Moskou dag 2 20-04-2012

Ja na zo'n avond als gisteren ga je niet snel weer op stap. We gingen pas om 15.00 het hostel uit. Iedereen was verschrikkelijk moe. We zijn naar het Kolomenskoye park geweest.Kolomenskoye is een voormalig koninklijk landgoed in het zuid-oosten van Moskou,
op de oude weg die leidt naar de stad Kolomna (vandaar de naam). Opzich een mooi park om rond te lopen. Op het landgoed vind je ook de Hemelvaartskerk uit 1532. De kerktoren heeft een tentvormig stenen dak en beslaat vrijwel de gehele ruimte van het gebouw. De toren is bovendien de eerste in zijn soort die van steen gemaakt werd.
Na een paar uur gewandeld te hebben zijn we sushi gaan eten. Verder de rest van de avond niks meer gedaan. Weer laat naar bed gegaan, uur of 2.30.
Moskou 21-04-2012
Vandaag aan het opruimen gegaan. Wat kan je een zooi maken in twee dagen tijd. Over drie kwartier moet ik eigenlijk al uit checken en ik moet nog wat spullen pakken. Ik wou nog even snel dit verhaal op het internet zetten omdat we de komende dagen geen internet hebben. We vertrekken vandaag van Moskou naar Irkutsk. En daar doen we iets meer dan drie dagen over. Dus drie dagen in een trein, geen douche, niet vaak naar buiten. Het word een intrerresante trip!!
Hopelijk gaat het met jullie allemaal goed!
Tot de volgende keer!!!
Groetjes Lizzy


Reacties

Reacties

Wim

Fijn dat je het zo naar je zin heb en wat heb je allemaal al gezien.

Ben nog steeds jaloers!!
XX

mirjam

:)

Karin

Hey hoi! Wat een mooie verhalen. En fijn dat je zulke leuke mensen om je heen hebt getroffen.

Ben ook heel benieuwd hoe het met het eten gaat, als er geen supermarkt, Burger King of Subway in de buurt is :-)

Lieve groet,
Karin

Corrie

Hoi Lizzy,

Wat leuk om al die verhalen te lezen. En fijn dat je zo'n leuke groep mensen hebt getroffen. Nog veel plezier.

Greot Corrie

Mam

Hoi meis,

Ontzettend leuk om allemaal te lezen. Lekkere lange verhalen en ik heb (op Dropbox) al zoveel mooie foto's langs zien komen. Prachtig!!
Komen Charlotte en Richard ook uit Engeland; dat schreef je er niet bij namelijk.
Wat een anti-climax trouwens om bij de Burger King te gaan eten na het mooie balletstuk van die "huppeltutjes", eh sorry, de ballerina's. Lijkt me een unieke ervaring om zo'n uitvoering te zien; ook al hou je er niet van.

Fijn dat het met de groep wel goed zit en dat je zoveel lol kunt hebben met elkaar. Leuke eerste week van je reis, toch ??

Kuzzz

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!