lizzyzoutewelle.reismee.nl

I hope this train breaks down

Vodkatrain 21-25-04-2012 van Moskou naar Irkutsk

Voordat we in de trein zijn gestapt gingen we eerst nog even lunchen. We zullen in totaal twee halve dagen, drie hele dagen en vier nachten in de trein zitten. Ik had verwacht me echt te pletter te vervelen en had al voor wat dingen gezorgd, zoals spelletjes op de computer, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.

De cabines zijn wat aan de kleine kant en luxe is iets waar ze nog niet van hebben gehoord. Er zijn vier bedden in een cabine. Weinig ruimte dus, je leert elkaar nog sneller kennen, haha. De eerste twee dagen was het enorm warm, bijna 30 graden. Iedereen liep in een korte broek. De laatste twee dagen is het een stuk kouder en buiten regent of sneeuwt het. Per treinstel is er een Attendentt, zij regelen alles in trein, maar echt vriendelijk zijn ze niet. Ik vind over het algemeen de Russen niet echt vriendelijk. Als je gewoon netjes Prievit zegt starten ze je aan. Als ze tegen je aan lopen zeggen ze niks. Allemaal erg onbeleefd. Maar moet zeggen dat hoe verder we van Moskou vandaan kwamen de mensen aardiger en vrolijker werden. Het toilet is verschrikkelijk ouderwets en vies. Er zijn geen douchen, dus meer dan 4 dagen niet gedoucht. Wij zitten in de tweede klas en kennelijk is er ook nog ergens derde klas. Er is ook een restaurantwagen. Waar ze wat drinken en eten verkopen maar dat stelt echt weinig voor. Eten is erg standaard en je eet van alles door elkaar. Noedels is lunch en avondeten, Noedels eten wij met kaas, worst of groente erdoor heen. Verder veel snacks en soep. Af en toe hebben we een wat langere stop en dan kunnen we op het station wat kopen. Soms is er wat vis of warme broodjes te koop. Iedereen deelt zijn eten met iedereen. En de noedels smaakte prima, beter dan verwacht. Het uitzicht is wat teleurstellend en veel van hetzelfde. Vlak, dezelfde dunnen/witte bomen, af en toe een houten dorpje, af en toe sneeuw en . soms een controleerde bosbrand die ook vlak langs het spoor liep.

Het is enorm leuke groep, we raken eigenlijk nooit uitgepraat en het is net of we al heel lang elkaars besten vrienden zijn. We hebben de meest uit een lopende gesprekken.

Dag 1 Ik deel de cabine met Allan,Charlotte en Richard (die laatste twee komen uit Engeland, om terug te komen op een vraag van iemand). De rest zit in de andere cabine. We zitten vlak naast de wc aan het einde van het treinstel, wat wel lekker is vanwege de veelheid geluid dat we maken. Zodat we een niet te grote overlast zijn voor de rest van de trein. Nadat we alles hadden georganiseerd hadden, zetten we de speakers en Ipod aan. Het eerste nummer wat op kwam was van Jack Johnson. De eerste regel van het lied is: I hope this train breaks down. We keken elkaar aan en begonnen allemaal hard te lachen. Let’s hope not!
De eerste dag hebben we veel in het restaurant gezeten, omdat het daar een stuk koeler was. Daar hebben we ook Lee en Marhta ontmoet, ze wonen in de UK maar Martha komt uit Polen. Tijdens een stop begon de trein te rijden en Sam schrok zich kapot en sprong in een keer vier treden de trein in. Alle localsmoesten lachen, de trein werd alleen maar een stuk verplaats omdat er een extra treinstel aankwam. De jongens in de andere cabine waren al flink aan het drinken en hadden twee luidruchtige Russen ontmoet. Wij zijn maar vroeg naar bed gegaan.

Dag 2 werden we wakker gemaakt door Andrew, de grote Rus van gisteren. Hij droeg een badjas, had bloemen in zijn hand voor ons en in zijn andere hand een blik bier. Wat een manier om wakker te worden, haha. Tijdens een stop verkochten ze gedroogde zoute vis. Tom heeft 6 flessen vodka gekocht en 1 fles water. Allan had zo’n vis gekocht en deelde die uit. Kennelijk stonk die erg, het was ook moeilijk om uit elkaar te krijgen. Ik vond het wel lekker, maar was at aan de zoute kant. Ook vandaag veel in het restaurant rond gehangen en veel kaart spelletjes gespeeld. Alex en ik hebben samen Skittels poker gespeeld, beide keer won ik, ieha. We werden uit eindelijk het restaurant uit geschopt en we gingen met zijn achten + Lee en Martha in een cabine zitten. Ik heb voor het eerst in 1 jaar ook alcohol gedronken. Ik moest toch de vodka drinken. Ik vind het drie keer niks. We waren erg luidruchtig, maar wat was het gezellig. Het werd ook erg laat. Maar vanwege alle tijdzones die we door kruisten snapte wij en onze lichaam er toch al geen reet meer van. Je at wanneer je honger had en ging slapen als je moe was. Ongeacht het tijdstip en of of het nu donker of licht was buiten.

Nou weet ik waarom het de vodkatrain heet. De russen drinken echt constant vodka en niet te weinig ook. Het is niet gek als ze er vroeg mee beginnen en ze drinken het niet in shots maar glazen. Gewoon 250 ml in een keer weg drinken.

Dag 3 Ik heb al aardig wat dingen van mij reisgadets gebruikt. Zo is mijn blauwe opvouwbare mok veel gebruikt maar ook mijn zakmes.

Op de derde dag me haar gewassen. Charlot hielp me daar mee. We hadden op het station het verkeerde water gekocht (met bubbeltjes). Dat lusten we allemaal niet. We noemen het fuzzy water. Dus dat gebruikt om mijn haar te wassen boven de wasbak. Heerlijk verfrissend. Aangezien niemand er om gaf hoe je eruit zag of dat je stonk. De hele tijd dezelfde kleding gedragen. Sommige liepen dagen lang in hun pyjama. Wat maakt het ook uit ook, ik rook niks en volgens mij hadden de anderen er ook niet zo last van. De laatste twee dagen aardig kunnen vermaken met spelletjes.

De laatste nacht was erg onrustig, de trein reed veel harder en schommelde verschrikkelijk heen en weer wat veel gekraak mee bracht. Weinig mensen hebben kunnen slapen, ik gelukkig wel wat maar onrustig.




Quadbiking 25/27-04-2012 Lake Baikal

We zijn rond 9 uur s’ochtends aangekomen in Irkutsk. Nadat we wat onaardig door de Attendent zijn wakker gemaakt. We werden ontvangen door onze honcho Marina, 23 jaar, studeert, op dieet om op gewicht te komen voor ballet. Maar een ontzettend spontaan en leuk mens. Het is hier best fris -5 maar de zon schijnt wel en er ligt nog overal sneeuw. Lake Baikal is nog deels bevroren en je ziet er overal nog ijsschotsen. We verblijven niet in Irkutsk maar in… aan het meer. We moesten een minibus nemen een twee uur durende trip. Je kan vanuit het guesthouse het meer zien. Het guesthouse is puur luxe vergeleken met de hostels en de trein. Er slapen twee personen in 1 kamer, wij (ik en Alex) hebben zelfs een eigen badkamer. Er was niet echt tijd om uit te rusten, we hadden 1 uur om te douchen (eindelijk na al die tijd) Na dat gebeurt was werd er al enthousiast een sneeuwman gemaakt door Sam en ontstond zo het eerste sneeuwbal gevecht. Daarna hadden we lunch, onze gastvrouw had een traditioneel Russchish gerecht gemaakt. Een soort soep met grote stukken aardapopel en helaas voor mij met kip. Verder vond ik het wel lekker.
Na een korte wandeling te hebben gemaakt zijn we terug gelopen om Kay en Tom op te halen want die hadden vannacht niet geslapen. Daarna zijn we wezen Quadbiken. De groep werd in tweeën gedeeld en ik moest het eerste uur wachten. Nadat we onze ubersuperstoere outfits aan hadden moest er natuurlijk eerst een foto worden genomen. Voordat we konden opstappen. Alex reed en ik zat achter op. Ik ben best avontuurlijk maar ik zag het niet zitten om zelf te rijen al bood hij het nog zo vaak aan. We gingen vrij hard en de modder en sneeuw vloog om mijn oren. Ik was trouwens de enige die een helm droeg, de rest vond het de moeite niet. Wij zijn als eerste gechrast. We namen een bocht en we gleden zo weg richting een grote half bevroren geel achtige plas. Ik zag het al gebeuren dat we er zo in gingen en dat we alle twee in het ijskoude water belanden. Gelukkig ging het net goed en konden we nog afstappen. Later zijn we nog een keer vast komen te zitten en moest we afstappen en toen zat ik vast. Ik stond met mijn grote laarzen in de sneeuw en het kwam bijna tot aan mijn knie. Het had zich vast gezogen en ik kon geen kant op. We zijn ook nog drie anderen quadbikers tegengekomen die vast zaten en onze gidsen moesten toen helpen. Kay verveelde zich kennelijk want ik kreeg opeens van achter een grote sneeuwbal tegen me aan. Om de tijd te doden zijn we een sneeuwbalgevecht gaan houden terwijl we nog op de bike zaten. Ik vond het aardig leuk maar soms ging het ook maar net goed. Door alle sneeuw en nattigheid raak je toch snel in de slip of glijd je weg.


Na het Quadbiken zijn we direct naar het café vertrokken voor het avondeten. In onze modderkleding zaten wij daar. Het bleef niet bij alleen eten, het werd een erg goed feestje. We hadden op een geven moment de bar kompleet voor ons zelf een paar uur. Ze hadden in eerste instantie alleen Russische muziek opstaan maar dat veranderde ze al snel voor ons.

De 3 barvrouwen vonden ons helemaal geweldig, omdat wij de enige gasten waren hadden ze weinig te doen dus staarde ze maar gefascineerd naar ons. 1 Barvrouw heeft nog gedanst samen met Tom op het einde. Het einde was om 11 uur want zo laat sloot de bar. Maar aangezien het feest vroeg begonnen was dat niet erg. Er waren aardig wat lokale Baikal vodka flessen door heen gegaan, wat je vooral merkte toen we nog terug moesten lopen naar het Guesthouse. Daar ging voor een paar het feest gewoon nog even verder.



Winterwandeling 26-04-2012 Lake Baikal

Vandaag een Winterwandeling gemaakt. We zijn naar een uitzicht punt gelopen. Het had gesneeuwt vanacht dus een gedeelte van de wandeling moesten we door de sneeuw ploeteren. De sneeuw kwam soms bijna tot je knieeen. Dan kan je nog zulke goede bergschoenen hebben dat weerhoudt de sneeuw erniet van om vanaf boven af in je schoenen te gaan. Ik vond het een erg leuke wandeling en het uizicht was erg goed.
S'avonds zijn we in een echte russische Banya geweest. Een sauna, het guest house had er een dus we hoefde er niet ver voor weg. Je gaat eerst in de sauna, dan neem je rust en dan ga je weer in de sauna en wordt je (zacht) geslagen met takken. Ik vond het een heerlijk rustgevend ritueel. Omdat alleen Marina wist hoe het moest, heeft ze eerst mij en Charlotte gedaan. Omdat het anders voor Marina te zwaar zo zijn om ons allemaal te behandelen in een te hete sauna. Heb ik en Chartlotte geholpen. Als je de Sauna uit loopt kreeg je een plens koud water over je heen gegooid. Wat ik het leukste gedeelte vond. Iedereen schreeuwde het uit. Na de sauna hadden we avond eten om 23.00 wat weer erg lekker was.



27-04-2012 Lake Baikal/Irkutsk

Vandaag is het Allan’s verjaardag!!! Om 8 uur hadden we ontbijt, wat veel te laat was. 3 ½ uur slaap is niet veel. We zaten er een beetje bij als zombies met zijn allen. Maar het ontbijt smaakte goed. We hadden gisteren twee cakes gehaald een kaarsjes. Allan wist niet dat wij er achter waren gekomen dat hij jarig was. Hij heeft het ons zelf niet verteld. Daarom wouden we het ook zo klein mogelijk houden. Toen Charlot en Marina uit de keuken kwamen en wij begonnen te zingen was hij kompleet verbaas. Hij vond het niet erg maar had ook niet meer dan dit gewild.

Ik vanochtend weinig gedaan. Eigenlijk alleen maar geslapen en rustig aan gedaan. Ik had maar 3 uur slaap gehad vanwege het feestje van de vorige avond. Na 14.00 de bus terug naar Irkutsk genomen en hebben we daar een rondleiding gehad die weer eindigde in een bar (london Bar). Weer erg gezellig.

Daarna snel naar de trein want we moesten weer twee nachten in de trein verblijven. Dit keer een trein uit Mongolie. De Attendent was een stuk aardiger, ze nodigde ons zelf uit om bij haar te zitten en hebben toen taalles gehad. Super aardig. De grens overgang duurde erg lang, we stonden in totaal meer dan 7 uur stil. Maar we zijn nu in Ulaanbaatar Mongolie. Over een half uur gaan we op ontdekking en morgen gaan we naar een Ger kamp waar we twee nachten slapen.
xxxxxxxxxxxx




Reacties

Reacties

Sophie

Hey Lizzy!
Ook even een berichtje van mij. Super om je verhalen te lezen! Wat heb je een gezellige groep mensen ontmoet zeg :) Erg leuk, die treinavonturen! Dat lijkt me een bijzondere ervaring, verward door de tijd en slapen/eten wanneer je wilt. Een vrolijke boel tussen al die dronkelui, haha. Hoe was het in de ger? Ver van de bewoonde wereld? Koud? Hoop dat je vervolg door Mongolie ook leuk is!
Groetjes, Sophie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!