lizzyzoutewelle.reismee.nl

Noord Vietnam


Manderin Cafe in Hue, daar zit ik nu. Zo net een hamburger naar binnen gewerkt en moet eerlijk zeggen smaakte niet verkeerd. En ik sta op het punt om gefrituurde bananen met ijs en chocoladesaus te bestellen. Soms moet je het er maar van nemen ook al reis je op budget. Ook al gaat het hier maar om 5 euro in totaal. Vandaag toch weinig geld uit gegeven omdat ik niks anders heb gedaan dan in dit cafe te hebben ontbeten, avond eten gegeten en in mijn bed te liggen. Slaapbussen, al zijn ze nog best comfortabel de bedden in de bus, door het heen en weer gewiebel krijg je toch weinig slaap. Ja het spaart zeker geld om s'nachts te reizen maar daardoor heb ik vandaag zeer weinig kunnen doen. Ach wat maakt het ook uit, ik was toch van plan om een van de komende dagen helemaal niks te doen.

Ik ben nu dus in Vietnam. Prachtig land en ik heb al veel mooie dingen gezien en beleefd, maar laat me even beginnen over hoe verschrikkelijk onbeleefd de Vietnamese zijn. Dan hebben we dat maar gehad. De regel klant is koning die bestaat hier niet. Zij hebben altijd gelijk, ook al is de rekening 200.000 (ongeveer 8 euro) meer dan het eigenlijk was. Je moet je zelf echt laten horen anders lopen ze over je heen. Hoe vaak ik al niet een argument wisseling heb gehad is belachelijk. Voorbeeld. Ik deelde samen met iemand een kamer en voor al het eten was al betaald. Wij komen in het restaurant worden naar onze tafel geleid. Zitten we te eten word er gevraagd (zonder sorry) of we ergens anders kunnen zitten. Ik zei daarna moeten we dan al onze borden meenemen en we zijn zo klaar. En ja meneer begon te schreeuwen. Het hele restaurant keek toe. Maar zo gaat het echt overal, in de winkel, op straat of in hotels. Ook is de hoop diefstal gaande. Zo proberen ze op stations altijd je tassen over te nemen, dat gaat niet rustig. Zo heb ik bijna nog geen enkele reiziger ontmoet die nog niet bestolen is. En verdwijnen er op mysterieuze wijze dingen uit op slotte privé kamers, waar dan niemand in het hotel iets van af weet. Ik loop dus alle dagen met al mijn belangrijke spullen op mijn rug. En das geen pretje als je een grote laptop meesjouwt de berg op, met 35 graden. Dan heb je ook nog al het geduw en getrek werk. Zo lopen echt regelrecht door je heen als je niet opzij duik. Ook trekken ze gelijk aan je als er gezegd word opzij te gaan zonder te wachten of je dit ook doet.
En dan het laatste ze willen allemaal geld van je. Ze bieden je hulp aan en vragen daarna direct om geld. Ook al vraag je niet om ze wezen je de weg en vragen dan om tip. Ook met alles worden er souvenirs verkocht en zijn ze ernstig teleurgesteld of kwaad dat je niks koopt.

Goed genoeg geklaagd over de Vietnamese nu iets meer over wat ik gedaan heb en hoe mooi het land eigenlijk is.

Luang Prabang
Na Phonsavan ging ik weer terug naar Luang Prabang. Daar heb ik heerlijk een paar dagen gerelaxt en meer kleine dingen ondernomen. Ik heb me goed vermaakt op de ochtend markt waar ik veel foto's heb kunnen maken. Ook daar wat eten uit geprobeerd waaronder een heerlijke ronde rijstkoeken in een groene spicy dip. Het leukste van Luang Prabang is de relaxte sfeer die er hangt. Je ontmoet zoveel reizigers waar je vervolgens dan mee rond hangt een paar dagen.

Utopia is een van de plekke waar je s avonds wilt zijn. Utopia word tegenwoordig gerund door een Canadian. Die ik elke avond wel even sprak en op de laatste avond gratis shotjes ging uit delen aan iedereen waar ik mee was..... eehh doe maar 14 shotjes. haha Juist op die avond waren we met enorm veel. Ook de bowlingbaan is populair omdat dat de enige plek is die open is na 11 uur s avonds. Op de laatste avond was het enorm druk en stikte het van te dronken mensen. Wat soms wat gevaarlijke situaties opleverde met bowling ballen die niet recht over hun eigen baan meer gingen maar gewoon drie banen verderop belande. Ik van LP naar Hanoi gevlogen.

Hanoi
Wat een hectische stad, ik kon er maar niet aan wennen. Oversteken is een ramp, er zijn zoveel brommers. Ik ben er maar 1 dag echt geweest. Ik heb de hele dag rond gelopen en verschillende dingen gezien. Hanoi heeft een meer dat in het midden ligt, het Haom Kaem meer. Ik ben naar het History museum geweest, waar ze heel veel dingen uit de prehistorie hadden maar helaas weinig over de wat recentere geschiedenis van Vietnam.

Ik belande bij een tour operator waar ik een twee daagse tour naar Halong bay en een vier daagse tocht naar Sapa boekten. Vlak nadat ik geboekt had kwam Leon binnen lopen, en heeft na wat vragen dezelfde Halong bay tour geboekt. Omdat wij nu een kamer deelde kreeg ik 20 dollar terug. Leon heeft nog nooit eerder gereisd en het was aan hem te zien dat hij onervaren en nerveus was. We zijn samen ook naar het beroemde Water puppet show geweest. Dat bestaat alleen hier. Het is een poppenshow voor kinderen bedoeld maar alles speelt zich in het water af. De poppenspelers staan dus ook in het water, tot aan het einde zie je ze niet overigs. Vond het wel bijzonder om een keer te zien.

Halong Bay/Cat Ba Island
Dit was zo'n tour waar van alles bij mis ging, helaas. Een chaffeur die erg langzaam reed en daarna ruzie zocht met onze tourleider, hotels niet geregeld ect. Maar goed Halong bay was erg mooi maar zo toeristisch. We bezochten ook de Suprise cave, super grote grot maar je liep daar dus in rijen zo druk was het. Het kayaken stelde weinig voor, het was maar voor een half uurtje. Ik belande met een 10 jarig Nederlands jongetje in een kayak. Hij had het nog nooit eerder gedaan dus we zijn ook niet ver weg geweest. Tipop island was mooi. Daar eerst de berg beklommen voor een fantastich uitzicht. Onderweg naar beneden kwam ik de crew van Vietnam's Next Topmodel tegen, ze waren de bay aan het filmen. Daarna heerlijk gezwommen, het water was wat aan de warme kant. Maar wat een mooie omgeving. S avonds sliepen we op de boot. Het eten was trouwens ook fantastisch op de boot. De volgende dag vertrokken we naar Cat Ba Island, ik vond er vrij weinig aan. Te druk, constante busladingen toeristen die werden gedropt.

Sapa
Ik kwam eind van de middag terug van mijn Halong bay tour maar werd bijna gelijk op de trein gezet richting Sapa.
Eingelijk moet ik het niet alleen over Sapa hebben. Het is in de omgeving van Sapa in het Fansipan gebergte. We hebben hier drie dagen gewandeld. Op de eerste dag gingen we naar Cat Ca dorp. Onze gids is ook iemand van de lokale H'mong stam. We hadden een leuke groep maar ik trok al snel meer naar Minna toe. Haar ouders komen uit Vietnam maar ze zelf komt uit California. De eerste dag sliepen we in het hotel. De tweede ochtend moesten we uitchecken en gingen we met onze kleine rugzak op pad. De hele dag hebben we gelopen maar was het vooral naar beneden lopen. Er liepen een hoop lokals mee om je te helpen of om souveniers aan je te verkopen. Gaf je ze te weinig aandacht dropen ze vanzelf af. We verbleven in een Homestay in een klein dorpje dat vlak bij de rivier lag. In het dorp was 1 bar gerund door een lokaal iemand en een Nederlander. Heerlijk daar genoten van een wel verdiende baileys shake.
De laatste dag regende het de hele dag. Daar hadden een hoop mensen niet op gerekend en waren daar niet echt blij mee. Weinig mensen hadden goede schoenen aan. Het was zelfs met mijn bergschoenen nog steeds goed glibberen. Minna en ik vonden het fantastisch en genoten van de mooie wandeling en het avontuur. Terwijl de rest niet eens om hun een keken, bleven wij maar foto’s maken. Na drie uur geglibberd te hebben werden we opgehaald om weer naar het hotel te gaan om daar te douchen voordat we weer met de nachttrein naar Hanoi vertrokken.

Hanoi
Om 6 uur s ochtends kwam ik aan in Hanoi. Ik had al een hostel uitgezocht en vond snel een taxi die niet te veel vroeg. In het hostel zat Minna achter een computer. Zij zou die dag nog naar Halong bay gaan voor een dag tour. Ik heb tot 14.00 in het hostel gechild voordat ik kon inchecken daarna ook vrij weinig gedaan. Toen Minna terug was gingen we op zoek naar avond eten. Vandaag aten we op straat. Eerst een noedelsoep met tofu en daarna even verderop Vietnamese toetjes. Ik had bananen in kokosmelk en iets jellyachtig. Vond het niet zo maar eens moet je alles geprobeerd hebben.
De volgende stonden we vroeg op want we gingen naar het Ho Ci Mnh mausoleum, en die is maar 3 uur per dag open. Het was gratis om binnen te komen. Het viel mee met de drukte maar je loopt (wel door) konstant in rijen. Ook werd je door de bewaking langs het lichaam van Ho Chi Minh geduwd.
Daarna zijn echt in een paar cirkels gelopen, konden niet goed de weg vinden daar. We zijn nog langs de vlagtoren gelopen door naar de temple of Litarture. Daarna een motorbike, met zijn drieen op een, naar de enige supermarkt in Hanoi, waar we vervolgens met onze snacks bij het meer hebben gezeten. S’avonds vertrok ik naar Ninh Binh dat was maar twee uurtjes rijden.
Ninh Binh
In Ninh Binh is er zelf niet zoveel te beleven maar er zijn een hoop mooie dingen in de omgeving. Ik werd door de vader van de eigenaar de hele dag op een motorbike rondgereden voor 10 dollar. om 8 uur s’ochtends zat ik al in de roeiboot om door Tam Coc te varen. Dit kan alleen maar met roeiboot, het is erg ondiep en we gingen geregeld door lage grotten. Ik had twee roeiers vader en dochter. Vader roeide met zijn voeten. Ze waren vriendelijk maar wouden een beetje te graag geld van mij. Tam Coc was super mooi, Halong bay maar dan op het land/rivier. vanaf de rivier was er op een berg een draak te zien, waar ik later ook naar toe ben geklomen voor een mooi uitzicht. Verder ben ik nog naar Thail vi temple, Huo Lu acient capital, Hang Mue(berg van de draak en grot) geweest en hebben we een rondje door Ninh Binh gereden.

Nu ben ik dus in Hue en ga ik morgen wat sightseeing doen.

k ben ook erg benieuwd naar jullie vakantie verhalen/plannen. Vind het leuk om ook wat meer van jullie te horen... via de mail of via de site.
groetjes Lizzy


Reacties

Reacties

pap en mam

Hoi meis,
Leuk om te zien dat je ook van berg beklimmen houdt (HI,HI)
Jammer dat het niet zo klikt met de vietnamezen.
Ze hebben wel giga toetjes, waardoor je nog meer bergen op moet!
Kuzz en have fun!

Nanny

Hoi Lizzy,
Leuk om te lezen hoe je aan het genieten bent van je reis. Je vele voorbereiding wordt beloont. Veel plezier nog met alles wat je gaat beleven, en dat zal nog heel veel zijn (haha).
Groetjes Nanny (collega keerkring)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!