lizzyzoutewelle.reismee.nl

Lange reisdag, slecht weer en geen oranje kaviaar????

Jaja dan is het eindelijk zover. Vrijdagochtend vroeg op; net voor 6en ging de wekker. Toch wel wat onrustig geslapen. S’ochtends toch wel goed de kriebels in de buik. Het was rustig op de weg dus kwamen goed optijd op Schiphol aan. Ik kon gelijk inchecken en het viel op dat er geen rij stond. Na het inchecken nog een bakje thee gedronken met mijn ouders en zusje. Toen ik besloot dat het maar tijd werd om door de security te gaan. Daar stond echt een enorme rij. Zo groot had ik hem nog niet mee gemaakt op Schiphol. Na de Security had ik nog 10 min over om bij de gate te komen. Ik had al een vermoede dat het een klein vliegtuig zou zijn. Ik telde maar rond de 50 mensen. Het vliegtuig was nog voor een kwart leeg en had ik twee stoelen voor mijn beschikking, heerlijk.
Ik heb zo'n 8 uur op Tallin Airport rond moeten hangen, voordat ik na St Petersburg vloog. Het vliegveld was erg modern en had gelukkig luxe banken om op te zitten. Ik heb me aardig kunne vermaken alleen de laatste twee uur begon ik me toch wel te vervelen. En helaas had de vlucht ook nog 1 uur vertraging.

Ik ging Sushi bestellen, na even nagedacht te hebben kon ik bestellen. Toen keek hij even in de koekast en zei: we are out of orange Caviar. Dus ik dacht nu moet ik wat anders kiezen. Vraagt ie dood leuk of zwarte kaviaar ook goed is. Tuurlijk….. Wat een luxe probleem….

Het vliegtuig naar St Petersburg was nog kleiner dan de eerste. Ik zat op rij 11 en dat was ook meteen de laatste rij. Er konden 30 mensen in het vliegtuig, maar we waren maar met zijn 18e. Het vliegtuigje maakte enorm veel kabaai dus ik was blij toen we weer op de grond stonden. Eenmaal op de grond gelijk door de paspoortcontrole. De vrouw die ik had uitgekozen was compleet niet vriendelijk er kon niet eens een hello how are you van af! Verschrikkelijk. Zwijgend stonden we tegen over elkaar, terwijl zij mijn paspoort en visum controleerde. Bij het horen van het geluid van de stempels, wist ik het dat ik het land in mocht. Ik was als eerste bij de bagage en ja mijn tas lag daar al op mij te wachten.
Ik werd opgehaald door een jonge Russich man. Hij sprak graag, maar zijn Engels was niet denderend en was dus soms moeilijk te begrijpen. Hij heeft me veel proberen uit te leggen over de stad en wees gebouwen aan. Al snel ging het gesprek over de politiek, Lenningrad en Stallin. Hij was volgens mij ook niet zeker van zijn eigen rijsteil. Heel aarzelend, terwijl ze hier volgens mij geen verkeersregels hebben. Iedereen gaat zijn gang maar. De straten zijn hier enorm breed, maar zonder lijnen, iedereen rijdt van link naar rechts. Mijn chauffeur bleef op alleen maar links rijden.

Wat gelijk opvalt is dat de gebouwen bijna allemaal dezelfde hoogte (en kleur) hebben, volgend de chauffeur is dat, omdat St. Petersburg gebouwd is op een moerasgebied, daarom mogen gebouwen vaak niet hoger zijn dan 4 a 5 verdiepingen. Ik vind het prima, ziet er best oké uit, in plaats van al die hoogbouw zoals in andere grote steden.

Ik zit in een prima hostel, gelegen op de hoofdstraat.. Ik slaap alleen in een kamer met twee stapelbedden. Dus heb voldoende ruimte om gewoon mijn spullen uit te stallen. Als er nieuwe bij komen zal ik me weer inschikken. Op zich is het een vrij moderne en nette hostel.

In St Petersburg liggen hier en daar nog een enkele hoop sneeuw. Het is in ieder geval nog erg koud. Na eerst heerlijk uitgeslapen te hebben ben ik om half 12 de straat op gegaan. Nog geen idee waar naar toe, ik had namelijk nog geen kaart. Ik wou eerst maar eens wat geld gaan pinnen, de lokale vvv opzoeken en boodschappen doen. Nou dat eerste had ik binnen 10 min voor elkaar. Maar dan sta je voor zo’n automaat en dan denk je hoe zat het ook al weer met de wisselkoers. Ik zag allemaal hoge bedragen staan maar had geen idee hoeveel het eigenlijk is. Gelukkig had ik voor vertrek de koersen in mijn omreken modus op mijn telefoon gezet. Super handig. Toen maar 5000 Rub (129euro) gepind. Daarna op zoek naar een supermarkt, nou die was niet te vinden. En de lokale vvv ook al niet. Bijna 3 kwartier verder en ik had er een gevonden.

Na dat ik de kaart had ben ik maar eerst terug gegaan naar het hostel om daar is met kaart en computer uit te zoeken wat ik eigenlijk allemaal moet gaan bekijken hier. Toen ik daar mee klaar was weer naar buiten gegaan. Helaas regende pijpenstelen het en er stond een behoorlijk ijskoud windje. Toch maar besloten om gewoon maar te gaan. Een stuk door de hoofdstraat gelopen en geprobeerd dingen te bekijken. Maar door de regen was dat geen pretje.Na een tijdje was ik aardig doorweekt (mijn broek dan). Toen maar besloten terug te gaan naar het hostel. Daar maar eerst droog en warm worden.
Om half 5 ben ik weer naar buiten gegaan, het was gelukkig droog maar het was nog steeds steen koud. Ik wou nu wel eens de hele straat uit lopen…..Fail. Haha nee heb best een stuk gelopen en ben ook van de straat afgeweken. Even een zijroute genomen, weg van de drukte en al die winkels en restaurants. De straten zijn hier best netjes. Huizen zien er goed uit en gekleurd. Verder is pakeren echt humor. Sommige straten zijn erg breed zodat je midden op straat 3 rijen auto’s staan geparkeerd. Dat betekend dus degene die in het midden staan geen kant uit kunnen. Je ziet ook regelmatig iemand in zo’n auto zitten, die of geïrriteerd voor zich uitstaart of degene die dit eerder heeft mee gemaakt en maar een boek heeft meegenomen.
Er staan best een hoop mooie gebouwen in st Petersburg. Ik heb ook voor het eerst mijn camera maar uit mijn tas gehaald. Ik ben langs de The Church of Our Savior on the Spilled Blood gelopen. Dat is het Kremlin maar dan in het klein. Verder ben ik meer dan een uur in het Kazan Cathedral geweest. Ik was mijn sjaal vergeten maar ik had een muts op en maar mijn capuchon opgezet en naar binnen gegaan. Ik vond het een erg mooie Kathedraal. Er waren ook een hoop ceremonies bezig. Waar ik toch wel onder de indruk van was.
Daarna ben ik langzaam aan maar terug gelopen, ik had al behoorlijk last van mijn heupen.
Morgen hoop ik dat het weer beter is en wil ik in ieder geval het Hermitage bezoeken. Verder weinig plannen nog, ik ben hier nog vier hele dagen en heb de tijd.
Groetjes,
Lizzy

Reacties

Reacties

marloes

whoehoe!! Je eerste verhaal!
fijn dat je veilig bent aan gekomen!!
geniet verder!!

X

Karin

Hey Lizzy, super om je verhaal te lezen. De kop is eraf, kom maar op met de verhalen die komen gaan. Ik wens je heel veel plezier en geniet tot op het bot!
Liefs, Karin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!